VierKeerWijzer

4xWijzer de wereld in!

 

‘Samen’ is op onze school het krachtigste woord. Samen is ook een belangrijk woord in de wereld. Deze wereld bestaat niet uit losse onderdelen. Alles hangt met alles samen. Onze kinderen ervaren dit doordat ze met thema’s werken. Bijna alle vakken komen hierin samen.

De thema’s waarmee wij werken, verbinden aardrijks - kunde, geschiedenis en biologie met elkaar. Ook burger - schap en levensbeschouwing zijn onderdeel van de thema’s. Evenals verkeer, muziek, drama en beeldende vorming. Wij verbinden bovendien ons taalonderwijs met de thema’s. De thema’s inspireren onze kinderen om te lezen. We stimuleren dit door boeken in de bibliotheek te zetten die bij de thema’s passen. De kinderen leren dankzij het werken met thema’s ook hoe ze informatie op internet kunnen vinden. Ze leren een betrouwbare bron herkennen.

Onderzoeken en ontdekken

De hele school werkt ieder schooljaar aan zeven grote thema’s. Alle groepen gaan hiermee in dezelfde periode aan het werk. Bij ieder thema horen vijf onderzoeks - vragen. Deze sluiten aan op de belevingswereld van de kinderen. De kinderen gaan samen op zoek naar de antwoorden op deze vragen. Terwijl ze daarmee bezig zijn, bedenken ze zelf vaak nog weer nieuwe vragen. Ze ontdekken heel veel en leren steeds nieuwe woorden kennen. De vragen die kinderen zelf bedenken, zorgen ervoor dat ze al jong met moeilijke onderwerpen aan de slag gaan. Hun eigen nieuwsgierigheid maakt hen wijzer. De informatie die de kinderen tijdens hun onderzoek vinden, schrijven ze op in een aantekenboek. De belang - rijkste informatie uit dit aantekenboek verwerken ze in een meesterstuk. Ze laten daarmee zien wat ze geleerd en ontdekt hebben. De meesterstukken komen samen in een portfolio.

Aan de slag met je talent

De methode die wij gebruiken voor het werken met thema’s, VierKeerWijzer, gaat uit van de talenten van kinderen. Kinderen kunnen goed zijn in taal of in rekenen. Andere kinderen zijn ruimtelijk-visueel heel sterk. Ze kunnen een talent voor natuur hebben en dus goed kunnen observeren. Of goed zijn in muziek, het begrijpen van anderen of het nadenken over zichzelf. Er zijn bovendien kinderen die goed zijn in bewegen. Zij leren vooral door te doen. De opdrachten die bij de thema’s horen, zijn verbonden met deze talenten. Kinderen kiezen de opdracht die bij hun talent past. Of bij een talent dat ze graag willen ontwik - kelen. Wij moedigen hen ook aan om onbekende talenten te ontdekken. Alle kinderen gaan op zoek naar informatie. De informatie die ze vinden, brengen ze bij elkaar. Samen ontdekken ze de antwoorden op alle vragen.

Presenteren en vieren

Wij hebben een talent voor vieren. Wanneer we met een nieuw thema beginnen, maken we daar een feestje van. We vieren het ook wanneer we ermee klaar zijn. De ouders van onze kinderen zijn dan ook welkom. We maken samen met de kinderen een mooie presentatie van alles wat ze ontdekt hebben. Voordat het zover is, presenteren ze hun ontdek - kingen aan elkaar. Zo worden we samen wijzer.

Kom je ook naar Uniek?

 

Kennismaken en aanmelden